Friday, March 25, 2011

Minggu ke 12(2011)

MINGGU KE 12 (2011) CHIN SHWEE CHYANG (S.28191)

Tarikh : 21.3.2011 (Isnin)

Kelas : 1L, 1C
Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan
Masa ; 12:50-1:00, 4:35-5:45
Tema 1 : Pencapaian Kendiri
Unit 1 : Identiti Diri- (aktiviti 1B-cita-citaku)
Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :
i.mengenal pasti cirri-ciri individu yang bersikap asertif.
ii.bertindak secara asertif untuk menangani pengaruh negatif rakan sebaya.
iii.mempunyai keyakinan diri untuk mengelakkan diri daripada pengaruh negative.
Aktiviti :
i.perbincangan
ii.membuat latihan
iii.salin nota
Nilai : hemah tinggi
ABM : buku teks
Refleksi : pelajar boleh mengenal pasti cirri-ciri individu yang bersikap asertif.


日期 : 22.3.2011 (星期二)

科目 : 华语
班级 : 3GH
时间 : 11:00-12:40
活动 : 订正考卷(二)
备注:取消(taklimat LPD- refliksi dan penilaian)


Mata pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Masa : 3:25-4:35
Kelas : Peralihan
Unit Pembelajaran :Asas Seni reka
Tajuk : Unsur seni ruang
Aktiviti :
1. Guru menerangkan membuat teknik membuat lakaran boyol air.
2. palajar membuat garisan pada dipilih dan pada kertas lukisan.
Objektif Modul : Meneroka pelbagai unsure seni dan prinsip rekaan dalam asas
Seni reka.
Objektif pembelajaran dan pembelajaran : melukis
Keperluan ; kertas warna , kertas lukisan, pensel warna
Prosedur :
1. Menyatakan wujudkan pelbagai unsur seni dalam alam objek ciptaan manusia.
2. menyatakan wujudnya prinsip rekaan dalam alam dan objek buatan manusia.
Refleksi : sebahagian pelajar sahaja dapat melakar dengan baik.


科目 : 华语
班级 : 2ABC
时间 : 2:35-3:10
活动 : 订正考卷



日期 : 23.3.2011 (星期三)

科目 : 华语
班级 : 3GH.3ABC
时间 : 11:30-12:40
活动 : 订正考卷(二)---- 作文

科目 : 华语
班级 : 2GH
时间 : 2:35-3:10
活动 : 订正考卷



日期 : 24.3.2011 (星期四)

科目 : 华语
班级 : 2ABC
时间 : 11:30-12:40
课题 : 七, 天地的盆景
层次 : 3.1a(i) 层次一
预果 : 学生能阅读与理解说明文
活动 :
i) 讲解题目
ii) 朗读课文
iii) 逐段讲解
iv) 讨论,分析内容
v) 讨论活动一
vi) 订正,做练习
道德价值 : 自强
教具 : 课文
思维技能 : 找出原因
反思 : 学生能了解课文的内容

科目 : 华语
班级 : 3GH.3ABC
时间 : 2:35-3:10,4:35-5:10
活动 : 订正考卷(二)---- 作文


日期 : 25.3.2011 (星期五)

科目 : 华语
班级 : 2GH
时间 : 12:30-1:40
课题 : 七, 天地的盆景
层次 : 3.1a(i) 层次一
预果 : 学生能阅读与理解说明文
活动 :
i) 讲解题目
ii) 朗读课文
iii) 逐段讲解
iv) 讨论,分析内容
v) 讨论活动一
vi) 订正,做练习
道德价值 : 自强
教具 : 课文
思维技能 : 找出原因
反思 : 学生能了解课文的内容



Kelas : 1A
Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan
Masa ; 4:00-5:10
Tema 1 : Pencapaian Kendiri
Unit 1 : Identiti Diri- (aktiviti 1B-cita-citaku)
Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :
i.mengenal pasti cirri-ciri individu yang bersikap asertif.
ii.bertindak secara asertif untuk menangani pengaruh negatif rakan sebaya.
iii.mempunyai keyakinan diri untuk mengelakkan diri daripada pengaruh negative.
Aktiviti :
i.perbincangan
ii.membuat latihan
iii.salin nota
Nilai : hemah tinggi
ABM : buku teks
Refleksi : pelajar boleh mengenal pasti cirri-ciri individu yang bersikap asertif.

Friday, March 11, 2011

Minggu ke-10 (2011)

MINGGU KE 10 (2011) CHIN SHWEE CHYANG (S.28191)

Tarikh : 7.3.2011 (Isnin)

Kelas : 1L, 1C
Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan
Masa ; 7:05-8:15, 10:55-12:05
Tema 1 : Pencapaian Kendiri
Unit 1 : Penyelesaian konflik- (aktiviti 2B-Menangani Pengaruh Negatif Rakan)
Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :
i.menerangkan kepentingan tidak melibatkan diri dalam kegiatan negative.
ii.menyelesaikan konflik antara diri dan rakan dalam pelbagai situasi.
iii.menghargai diri dengan tidak melibatkan diri dalam kegiatan negative.
Aktiviti :
i.perbincangan
ii.membuat latihan
iii.salin nota
Nilai : hemah tinggi
ABM : buku teks
Refleksi : Pelajar dapat menghargai diri dengan tidak melibatkan diri dalam kegiatan negative.


日期 : 8.3.2011 (星期二)

科目 : 华语
班级 : 2ABC
时间 : 8:50-9:25
课题 : 语文知识复习
层次 : 短语,修辞,实词,虚词
预果 : 加强学生的语文表达能力
活动 :
i. 复习
ii.做练习
iii.订正


Subjek : PSV
Kelas : Peralihan
Masa : 9:45-10:55
Bidang : Penghasilan Seni Visual
Tajuk : Garisan
Objektif : Pelajar dapat menghasilkan karya seni yang dapat menunjukkan jenis-jenis garisan dan mengguakan garisan membentuk corak.
Aktiviti :
i) Penerangan tajuk
ii) Penerangan cara menggunakan jenis-jenis garisan membentuk corak yang
menariak.
iii) pelajar menggunakan garisan untuk membentuk corak.
Bahan : kertas lukisan
Nilai : mencintai alam
Refleksi : pelajar cuba menggunakan garisan menghasilakan corak yang menarik.

科目 : 华语
班级 : 3GH
时间 : 1:00-2:10
课题 : 语文知识复习
层次 : 短语,句子成分,修辞,实词,虚词
预果 : 加强学生的语文表达能力
活动 :
i. 复习
ii.做练习
iii.订正

日期 : 9.3.2011 (星期三)

科目 : 华语
班级 : 2GH
时间 : 8:50-9:25
课题 : 语文知识复习
层次 : 短语,修辞,实词,虚词
预果 : 加强学生的语文表达能力
活动 :
i. 复习
ii.做练习
iii.订正


科目 : 华语
班级 : 3ABC
时间 : 1:00-2:10
课题 : 语文知识复习
层次 : 短语,句子成分,修辞,实词,虚词
预果 : 加强学生的语文表达能力
活动 :
i. 复习
ii.做练习
iii.订正


日期 : 10.3.2011 (星期四)

Matematik (kertas 1)
Masa : 7:30-8:15

Matematik (Kertas 2)
Masa : 9:30-11:15

Bahasa Cina (kertas 1)
Bahasa Iban (kertas 1)
Masa : 11:30-12:30

科目 : 华语
班级 : 2ABC
时间 : 1:00-2:00
月考1

日期 : 11.3.2011 (星期五)

Kelas : 1A
Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan
Masa ; 9:05-10:10
Tema 1 : Pencapaian Kendiri
Unit 1 : Penyelesaian konflik- (aktiviti 2B-Menangani Pengaruh Negatif Rakan)
Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :
i.menerangkan kepentingan tidak melibatkan diri dalam kegiatan negative.
ii.menyelesaikan konflik antara diri dan rakan dalam pelbagai situasi.
iii.menghargai diri dengan tidak melibatkan diri dalam kegiatan negative.
Aktiviti :
i.perbincangan
ii.membuat latihan
iii.salin nota
Nilai : hemah tinggi
ABM : buku teks
Refleksi : Pelajar dapat menghargai diri dengan tidak melibatkan diri dalam kegiatan negatif.


科目 : 华语
班级 : 2GH
时间 : 11:30-12:30
月考1

Friday, March 4, 2011

Minggu ke-9

MINGGU KE 9 (2011) CHIN SHWEE CHYANG (S.28191)

Tarikh : 28.2.2011 (Isnin)

Kelas : 1L, 1C
Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan
Masa ; 12:50-1:00, 4:35-5:45
Tema 1 : Pencapaian kendiri
Unit 1 : Penyelesaian konflik
(aktiviti 2A-menangani pengaruh negatif rakan)
Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :
i.menerangkan kepentingan memilih rakan dengan bijak.
ii.membuat keputusan yang bijak dalam memilih rakan sebaya.
iii.menjaga marauh diri.
Aktiviti :
i.perbincangan.
ii.buat latihan.
iii.salin nota.
Nilai : hormat-menghormati
ABM : buku teks
Refleksi : pelajar dapat membuat keputusan yang bijiak dalm memilih rakan


日期 : .3.2011 (星期二)

科目 : 华语
班级 : 3 GH
时间 : 11:00-12:40
课题 : 七, 小品文二则
层次 : 3.1a(i)层次一
预果 : 学生能赏析现代文
活动 :
i) 简介作者课文,分析内容
ii) 朗读课文,理解大意
iii) 讲解,分析内容
iv) 分组讨论
v) 订正,做练习
道德价值 : 自 尊
教具 : 课文
思维技能 : 比较异同
反思 : 学生能 理 解 课 文内容

Subjek : PSV
Kelas : Peralihan
Masa : 3:25-4:35
Bidang : Penghasilan Seni Visual
Tajuk : Garisan
Objektif : Pelajar dapat menghasilkan karya seni yang dapat menunjukkan jenis-jenis garisan dan mengguakan garisan membentuk corak.
Aktiviti :
i) Penerangan tajuk
ii) Penerangan cara menggunakan jenis-jenis garisan membentuk corak yang
menariak.
iii) pelajar menggunakan garisan untuk membentuk corak.
Bahan : kertas lukisan
Nilai : mencintai alam
Refleksi : pelajar cuba menggunakan garisan menghasilakan corak yang menarik.



科目 : 华语
班级 : 2ABC
时间 : 2:35-3:10
课题 : 作文
层次 : 引题作文
预果 : 加强学生的语文表达能力
活动 :
i) 审题
ii) 讨论内容
iii) 口头述叙
iv) 讨论开场白和结尾
v) 书写作文
道德价值 : 自爱
思维技能 : 引发和产生概念
教具 : 范文
反思 : 学生能说出主要内容


日期 : .3.2011 (星期三)

科目 : 华语
班级 : 3 ABC
时间 : 12:00-11:40
课题 : 七, 小品文二则
层次 : 3.1a(i)层次一
预果 : 学生能赏析现代文
活动 :
i) 简介作者课文,分析内容
ii) 朗读课文,理解大意
iii) 讲解,分析内容
iv) 分组讨论
v) 订正,做练习
道德价值 : 自尊
教具 : 课文
思维技能 : 比较异同
反思 : 学生能理解课文内容

科目 : 华语
班级 : 2GH
时间 : 2:45-3:10
课题 : 作文
层次 : 引题作文
预果 : 加强学生的语文表达能力
活动 : i) 审题
ii) 讨论内容
iii) 口头述叙
iv) 讨论开场白和结尾
v) 书写作文
道德价值 : 自爱
思维技能 : 引发和产生概念
教具 : 范文
反思 : 学生能说出主要内容



日期 : .3.2011 (星期四)

科目 : 华语
班级 : 2ABC
时间 : 11:30-12:40
课题 : 六, 为学
层次 : 3.1a(i)层次一
预果 : 学生能赏析古典文学并绎为白话文
活动 : i) 简介作者,分析文体
ii) 朗读课文
iii) 讨论,分析内容
iv) 引导学生逐句翻译
v) 口头翻译
vi) 分组翻译
vii) 订正,做练习
道德价值 : 自强
教具 : 课文
思维技能 : 作出一般性的结论
反思 : 学生能理解课文内容

科目 : 华语
班级 : 3GH,3ABC
时间 : 2:35-3:10,4:35-5:10
课题 : 九,动物游戏之谜
层次 : 名句精华
预果 : 学生能赏析名句并理解含义
活动 : i) 简介作者,出处
ii) 引导学生说出名句的含义
iii)指名学生说出名句的含义
iv) 朗读名句
v) 做练习,订正
vi) 抄写名句
道德价值 : 崇高的品德
教具 : 挂 图
思维技能 : 作出分类
反思 : 学生理解含义



日期 : .3.2011 (星期五)

科目 : 华语
班级 : 2GH
时间 : 12:30-1:40
课题 : 六, 为学
层次 : 3.1a(i)层次一
预果 : 学生能赏析古典文学并绎为白话文
活动 : i) 简介作者,分析文体
ii) 朗读课文
iii) 讨论,分析内容
iv) 引导学生逐句翻译
v) 口头翻译
vi) 分组翻译
vii) 订正,做练习
道德价值 : 自强
教具 : 课文
思维技能 : 作出一般性的结论
反思 : 学生能理解课文内容




Kelas : 1A
Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan
Masa ; 4:00-5:10
Tema 1 : Pencapaian kendiri
Unit 1 : Penyelesaian konflik
(aktiviti 2A-menangani pengaruh negatif rakan)
Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :
i.menerangkan kepentingan memilih rakan dengan bijak.
ii.membuat keputusan yang bijak dalam memilih rakan sebaya.
iii.menjaga marauh diri.
Aktiviti :
i.perbincangan.
ii.buat latihan.
iii.salin nota.
Nilai : hormat-menghormati
ABM : buku teks
Refleksi : pelajar dapat membuat keputusan yang bijiak dalm memilih rakan