Friday, June 29, 2012

RPH M-26 (2012)

MINGGU KE 26 (2012) CHIN SHWEE CHYANG (S.28191)


 

Tarikh : 25.6.2012 (Isnin)


 

Kelas : 1N, 1L

Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan

Masa ; 2:00-3:10, 4:00-5:10

Tema 3 : Hidup Bermasyarakat

Unit 5 : Aktiviti 5B, 5C dan 5D

Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :

i.mengenal pasti faedah menlibatkan diri dalam menjayakan sukan sekolah.

ii.menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.    

iii.melibatkan diri dalam aktiviti keceriaan sekolah dan menghargai keceriaan sekolah.

Aktiviti :

i.perbincangan

ii.membuat latihan

iii.salin nota.

Nilai : hemah tinggi

ABM : buku teks

Refleksi : pelajar dapat menghuraikan cara untuk meningkatkan keceriaan sekolah dan memahami kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.


 


 

日期 : 26.6.2012 (星期二)


 

科目 : 华语

班级 : 3ABC

时间 : 2:35-3:10

课题 : 作文

层次 : 引题作文

预果 : 加强学生的语文表达能力

活动 :

i) 审题

ii) 讨论内容

iii) 口头述叙

iv) 讨论开场白和结尾

v) 书写作文

道德价值 : 自爱

思维技能 : 引发和产生概念

教具 : 范文

反思 : 学生能说出主要内容


 

科目 : 华语

班级 : 预备班

时间 : 3:25-4;35

课题 : 十三,太阳路

层次 : 2。5。1

预果 : 学生能赏析现代文

活动 :

i) 简介作者,分析内容

ii) 朗读课文,理解大意

iii) 讲解,分析内容

iv) 分组讨论

v) 订正,做练习

道德价值 : 勇敢,坚强

教具 : 课文

思维技能 : 解决问题


 

反思 : 大部分学生能理解内容


 


 

Kelas : 1J

Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan

Masa ; 5:10-6:20

Tema 3 : Hidup Bermasyarakat

Unit 5 : Aktiviti 5B, 5C dan 5D

Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :

i.mengenal pasti faedah menlibatkan diri dalam menjayakan sukan sekolah.

ii.menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.    

iii.melibatkan diri dalam aktiviti keceriaan sekolah dan menghargai keceriaan sekolah.

Aktiviti :

i.perbincangan

ii.membuat latihan

iii.salin nota.

Nilai : hemah tinggi

ABM : buku teks

Refleksi : pelajar dapat menghuraikan cara untuk meningkatkan keceriaan sekolah dan memahami kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.


 

日期 : 27.6.2012 (星期三)


 

科目 : 华语

班级 : 2 ABC

时间 : 11:30-12:40

课题 : 十四,张良取履

层次 : 3.1a(i)层次一

预果 : 学生能赏析古典文学

活动 :

i) 令学生描述莲花的外形

ii) 简介作者

iii) 朗读课文,理解大意

iv) 讲解,分析内容

v) 口头翻译

vi) 订正,做练习

道德价值 : 自爱

教具 : 课文

思维技能 : 创造比喻

反思 : 学生能理解课文内容


 


 

Kelas : 1H

Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan

Masa ; 2:00-3:10

Tema 3 : Hidup Bermasyarakat

Unit 5 : Aktiviti 5B, 5C dan 5D

Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :

i.mengenal pasti faedah menlibatkan diri dalam menjayakan sukan sekolah.

ii.menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.    

iii.melibatkan diri dalam aktiviti keceriaan sekolah dan menghargai keceriaan sekolah.

Aktiviti :

i.perbincangan

ii.membuat latihan

iii.salin nota.

Nilai : hemah tinggi

ABM : buku teks

Refleksi : pelajar dapat menghuraikan cara untuk meningkatkan keceriaan sekolah dan memahami kepentingan menghormati pelbagai kebolehan dan pendapat dalam komuniti sekolah.


 


 

科目 : 华语

班级 : 1CDE

时间 : 4:35-5:10

课题 : 十,理想的风筝

层次 : 1.1a(ii)层次2 (B1DB1E2)

预果 : 学生能以真实的感情和诚恳的态度安慰人

活动 :

i) 教师设计情况,谁出对话条件

ii) 各组学生轮流扮演角色,进行鼓励别人与祝贺别人的活动,

尽量做到语气自然真实和态度认真。

iii) 师生共同评述有关对话。

道德价值 : 身心整洁,自强

教具 : 课文

思维技能 : 解决问题

反思 : 大部分学生能真实的感情和诚恳的态度安慰人


 


 

日期 : 28.6.2012 (星期四)


 

科目 : 华语

班级 : 1CDE

时间 : 11:30-12:40

课题 : 十六,治安先锋

层次 : 3.1a(i)层次一 (B1DT1E1, B2DB1E1.B3DB1E1)

预果 : 学生能赏析记叙文

活动 :

i) 令学生说出警察的生活和工作

ii) 朗读课文,理解大意

iii) 讲解,分析内容

iv) 分组讨论

v) 订正,做练习

道德价值 : 合作精神

教具 : 课文

思维技能 : 作出一般性的结论

反思 : 学生能理解课文内容


 

科目 : 华语

班级 : 2ABC

时间 : 2:00-2:35

课题 : 复习

层次 : 文言文理解

预果 : 加强学生对文言文的理解

活动 :

i) 朗读课文,理解大意

ii) 讲解字词,分析内容

iii) 分组讨论

iv) 订正

v) 做练习

道德价值 : 爱护环境

教具 : 课文

思维技能 : 作出预测

反思 : 学生能理解课文内容


 


 

日期 : 29..2012 (星期五)


 

科目 : 华语

班级 : 3ABC

时间 : 12:00-1:50

棵题 : -

层次 : 名句精华总复习

预果 : 学生能理解并应用学过得名句

活动 :

复习

i) 做练习

ii) 讨论

i) 订正

v) 改正

道德价值 : 细心

教具 : 习题

思维技能 : 作出分类

反思 : 学生理解含义


 


 

科目 : 华语

班级 : 预备班

时间 : 3:10-3:45

课题 : 十一,掩耳盗铃

层次 : 名句精华

预果 : 学生能赏析名句并理解含义

活动 :

i) 简介作者,出处

ii) 引导学生说出名句的含义

iii)指名学生说出名句的含义

iv) 朗读名句

v) 做练习,订正

vi) 抄写名句

道德价值 : 崇高的品德

教具 : 挂图

思维技能 : 作出分类

反思 : 学生理解含义


 

No comments: