MINGGU KE 28 (2012) CHIN SHWEE CHYANG (S.28191)
Tarikh : 9.7.2012 (Isnin)
Kelas : 1N, 1L
Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan
Masa ; 2:00-3:10, 4:00-5:10
Tema 4 : Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Unit 6 : Cerita Rakyat Pelbagai Kaum (6A.6B)
Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :
i.Mengenal pasti pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagai kaum.
ii.mengapresiasi cerita pelbagai rakyat.
iii.menghargai usaha-usaha yang dilakukan oleh pelbagai pihak untuk meningkatkan kesedaran tentangan pentingnya cerita rakyat.
Aktiviti :
- pelajar membaca cerita rakyat pelbagai kaum
- pelajar diminta mengatakan pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat.
- Membincangkan tentang usaha-uasah yang telah dilakukan untuk meningkatkan kesedaran tentang pentingnya cerita rakyat.
Nilai : hormat-menghormati
ABM : buku teks
Refleksi : pelajar dapat mengatakan pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagi kaum.
日期 : 10.7.2012 (星期二)
科目 : 华语
班级 : 3ABC
时间 : 2:35-3:10
课题 : 作文
层次 : 记叙文
预果 : 加强学生的语文表达能力
活动 :
i) 审题
ii) 讨论内容
iii) 口头述叙
iv) 讨论开场白和结尾
v) 书写作文
道德价值 : 仁爱
思维技能 : 引发和产生概念
教具 : 范文
反思 : 学生能说出主要内容
科目 : 华语
班级 : 预备班
时间 : 3:25-4:35
课题 : 十四,论语二则
层次 : 2。5。3
预果 : 学生能赏析古典文学
活动 :
i) 简介论语
ii) 朗读短文
iii) 讲解,分析内容
iv) 做练习
v) 订正
道德价值 : 理智
教具 : 课文
思维技能 : 作出一般性的结论
反思 : 大部分学生能理解内容
日期 : 11.7.2012 (星期三)
科目 : 华语
班级 : 2AC
时间 : 11:30-12:40
课题 :语文知识
层次 :句子成分
活动 :
i) 简介句子成分
ii) 举例说明
iii) 做练习
iv) 订正
道德价值 : 谨慎
教具 : 习题
思维技能 : 作出分类
反思 : 一小部分学生语文知识差
Kelas : 1J
Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan
Masa ; 3:25-4:35
Tema 4 : Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Unit 6 : Cerita Rakyat Pelbagai Kaum (6A.6B)
Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :
i.Mengenal pasti pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagai kaum.
ii.mengapresiasi cerita pelbagai rakyat.
iii.menghargai usaha-usaha yang dilakukan oleh pelbagai pihak untuk meningkatkan kesedaran tentangan pentingnya cerita rakyat.
Aktiviti :
- pelajar membaca cerita rakyat pelbagai kaum
- pelajar diminta mengatakan pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat.
- Membincangkan tentang usaha-uasah yang telah dilakukan untuk meningkatkan kesedaran tentang pentingnya cerita rakyat.
Nilai : hormat-menghormati
ABM : buku teks
Refleksi : pelajar dapat mengatakan pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagi kaum.
科目 : 华语
班级 : 1CDE
时间 : 4:35-5:10
课题 :十五。篮球比赛
层次 :1.2 a(i)层次1
活动 :
i) 教师展示公函格式
ii) 师生讨论公函内容
iii) 聆听指示和阅读通告与公函
iv) 学生根据内容,回答老师的问题。
v) 进行B2DL1E1
道德价值 : 谨慎
教具 : 习题,课文
思维技能 : 作出一般性的结论
反思 : 学生能正确地回答问题
日期 : 12.7.2012 (星期四)
科目 : 华语
班级 : 1CDE
时间 : 11:30-12:40
课题 : 十七,马六甲记游
层次 : 3.1a(i)层次一 ,3.1b(i)层次2,
预果 : 学生能赏析现代文
活动 :
i) 简介作者,分析内容
ii) 朗读课文,理解大意
iii) 讲解,分析内容
iv) 分组讨论
v) 订正
vi) 做练习
vii) 进行 B1DB1E1,B2DB!E1,B1DT1E1
道德价值 : 感恩
教具 : 课文
思维技能 : 比较异同
反思 : 学生能理解课文内容
科目 : 华语
班级 : 2AC
时间 : 2:00-2:35
课题 :语文知识
层次 :句子成分
活动 :
i) 复习句子成分
ii) 举例说明
iii) 做练习
iv) 订正
v) 巩固练习
道德价值 : 谨慎
教具 : 习题
思维技能 : 作出分类
反思 : 一小部分学生语文知识差
日期 : 13.7.2012 (星期五)
科目 : 华语
班级 : 3ABC
时间 : 12:00-1:40
层次 :语文知识复习
预果 : 学生能掌握学过的知识
活动 :
i) 复习
ii) 做练习
iii)讨论
iv )改正
v) 考名句精华
道德价值 : 勤勉
教具 : 习题
思维技能 : 作出分类
反思 : 一小部分学生语文知识差
科目 : 华语
班级 : 预备班
时间 : 3:10-3:45
课题 : 十四,论语二则
层次 : 3.10(2)
预果 : 学生能书写私函,设计卡片
活动 :
i) 理解题目
ii) 讨论内容
iii) 学生进行活动四
道德价值 : 理智
教具 : 课文
思维技能 : 作出一般性的结论
反思 : 大部分学生能书写私函,设计卡片
Kelas : 1H
Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan
Masa ; 4:00-5:10
Tema 4 : Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Unit 6 : Cerita Rakyat Pelbagai Kaum (6A.6B)
Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :
i.Mengenal pasti pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagai kaum.
ii.mengapresiasi cerita pelbagai rakyat.
iii.menghargai usaha-usaha yang dilakukan oleh pelbagai pihak untuk meningkatkan kesedaran tentangan pentingnya cerita rakyat.
Aktiviti :
- pelajar membaca cerita rakyat pelbagai kaum
- pelajar diminta mengatakan pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat.
- Membincangkan tentang usaha-uasah yang telah dilakukan untuk meningkatkan kesedaran tentang pentingnya cerita rakyat.
Nilai : hormat-menghormati
ABM : buku teks
Refleksi : pelajar dapat mengatakan pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagi kaum.
No comments:
Post a Comment