Friday, July 13, 2012

RPH M-28 (2012)

MINGGU KE 28 (2012) CHIN SHWEE CHYANG (S.28191)


 

Tarikh : 9.7.2012 (Isnin)


 

Kelas : 1N, 1L

Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan

Masa ; 2:00-3:10, 4:00-5:10

Tema 4 : Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Unit 6 : Cerita Rakyat Pelbagai Kaum (6A.6B)

Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :

i.Mengenal pasti pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagai kaum.

ii.mengapresiasi cerita pelbagai rakyat.    

iii.menghargai usaha-usaha yang dilakukan oleh pelbagai pihak untuk meningkatkan kesedaran tentangan pentingnya cerita rakyat.

Aktiviti :

  1. pelajar membaca cerita rakyat pelbagai kaum
  2. pelajar diminta mengatakan pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat.
  3. Membincangkan tentang usaha-uasah yang telah dilakukan untuk meningkatkan kesedaran tentang pentingnya cerita rakyat.

Nilai : hormat-menghormati

ABM : buku teks

Refleksi : pelajar dapat mengatakan pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagi kaum.


 


 

日期 : 10.7.2012 (星期二)


 

科目 : 华语

班级 : 3ABC

时间 : 2:35-3:10

课题 : 作文

层次 : 记叙文

预果 : 加强学生的语文表达能力

活动 :

i) 审题

ii) 讨论内容

iii) 口头述叙

iv) 讨论开场白和结尾

v) 书写作文

道德价值 : 仁爱

思维技能 : 引发和产生概念

教具 : 范文

反思 : 学生能说出主要内容


 


 

科目 : 华语

班级 : 预备班

时间 : 3:25-4:35

课题 : 十四,论语二则

层次 : 2。5。3

预果 : 学生能赏析古典文学

活动 :

i) 简介论语

ii) 朗读短文

iii) 讲解,分析内容

iv) 做练习

v) 订正

道德价值 : 理智

教具 : 课文

思维技能 : 作出一般性的结论

反思 : 大部分学生能理解内容


 


 

日期 : 11.7.2012 (星期三)


 

科目 : 华语

班级 : 2AC

时间 : 11:30-12:40

课题 :语文知识

层次 :句子成分

活动 :

i) 简介句子成分

ii) 举例说明

iii) 做练习

iv) 订正

道德价值 : 谨慎

教具 : 习题

思维技能 : 作出分类

反思 : 一小部分学生语文知识差


 

Kelas : 1J

Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan

Masa ; 3:25-4:35

Tema 4 : Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Unit 6 : Cerita Rakyat Pelbagai Kaum (6A.6B)

Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :

i.Mengenal pasti pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagai kaum.

ii.mengapresiasi cerita pelbagai rakyat.    

iii.menghargai usaha-usaha yang dilakukan oleh pelbagai pihak untuk meningkatkan kesedaran tentangan pentingnya cerita rakyat.

Aktiviti :

  1. pelajar membaca cerita rakyat pelbagai kaum
  2. pelajar diminta mengatakan pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat.
  3. Membincangkan tentang usaha-uasah yang telah dilakukan untuk meningkatkan kesedaran tentang pentingnya cerita rakyat.

Nilai : hormat-menghormati

ABM : buku teks

Refleksi : pelajar dapat mengatakan pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagi kaum.


 


 

科目 : 华语

班级 : 1CDE

时间 : 4:35-5:10

课题 :十五。篮球比赛

层次 :1.2 a(i)层次1

活动 :

i) 教师展示公函格式

ii) 师生讨论公函内容

iii) 聆听指示和阅读通告与公函

iv) 学生根据内容,回答老师的问题。

v) 进行B2DL1E1

道德价值 : 谨慎

教具 : 习题,课文

思维技能 : 作出一般性的结论

反思 : 学生能正确地回答问题


 


 

日期 : 12.7.2012 (星期四)


 

科目 : 华语

班级 : 1CDE

时间 : 11:30-12:40

课题 : 十七,马六甲记游

层次 : 3.1a(i)层次一 ,3.1b(i)层次2,

预果 : 学生能赏析现代文

活动 :

i) 简介作者,分析内容

ii) 朗读课文,理解大意

iii) 讲解,分析内容

iv) 分组讨论

v) 订正

vi) 做练习

vii) 进行 B1DB1E1,B2DB!E1,B1DT1E1

道德价值 : 感恩

教具 : 课文

思维技能 : 比较异同

反思 : 学生能理解课文内容


 

科目 : 华语

班级 : 2AC

时间 : 2:00-2:35

课题 :语文知识

层次 :句子成分

活动 :

i) 复习句子成分

ii) 举例说明

iii) 做练习

iv) 订正

v) 巩固练习

道德价值 : 谨慎

教具 : 习题

思维技能 : 作出分类

反思 : 一小部分学生语文知识差


 


 

日期 : 13.7.2012 (星期五)


 

科目 : 华语

班级 : 3ABC

时间 : 12:00-1:40

层次 :语文知识复习

预果 : 学生能掌握学过的知识

活动 :

i) 复习

ii) 做练习

iii)讨论

iv )改正

v) 考名句精华

道德价值 : 勤勉

教具 : 习题

思维技能 : 作出分类

反思 : 一小部分学生语文知识差


 

科目 : 华语

班级 : 预备班

时间 : 3:10-3:45

课题 : 十四,论语二则

层次 : 3.10(2)

预果 : 学生能书写私函,设计卡片

活动 :

i) 理解题目

ii) 讨论内容

iii) 学生进行活动四

道德价值 : 理智

教具 : 课文

思维技能 : 作出一般性的结论

反思 : 大部分学生能书写私函,设计卡片


 


 

Kelas : 1H

Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan

Masa ; 4:00-5:10

Tema 4 : Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia

Unit 6 : Cerita Rakyat Pelbagai Kaum (6A.6B)

Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :

i.Mengenal pasti pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagai kaum.

ii.mengapresiasi cerita pelbagai rakyat.    

iii.menghargai usaha-usaha yang dilakukan oleh pelbagai pihak untuk meningkatkan kesedaran tentangan pentingnya cerita rakyat.

Aktiviti :

  1. pelajar membaca cerita rakyat pelbagai kaum
  2. pelajar diminta mengatakan pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat.
  3. Membincangkan tentang usaha-uasah yang telah dilakukan untuk meningkatkan kesedaran tentang pentingnya cerita rakyat.

Nilai : hormat-menghormati

ABM : buku teks

Refleksi : pelajar dapat mengatakan pengajaran yang terdapat dalam cerita rakyat pelbagi kaum.


 

No comments: