Friday, July 8, 2011

minggu ke-27 (2011)

MINGGU Ke 27 (2011) CHIN SHWEE CHYANG (S.28191)

Tarikh : 4.7.2011 (Isnin)

Kelas : 1L, 1C

Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan

Masa ; 12:50-1:00, 4:35-5:45

Tema 3 : Hidup Bermasyarakat

Unit 5 : Aktiviti 5E, 5F dan 5G

Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :

i.mengenal pasti kepentingan penglibatan warga sekolah dalam meningkatkan imej sekolah.

ii.memberi sumbangan dalam projek membaiki perabot sekolah.

iii.menunjukkan cara member sokongan moral kepada pasukan sekolah dalam sesuatu pertandingan.

Aktiviti :

i.perbincangan

ii.membuat latihan

iii.salin nota.

Nilai : hemah tinggi

ABM : buku teks

Refleksi : pelajar dapat menunjukkan semangat kerjasama dalam berbakti kepada sekolah.

日期 : 5.7.2011 (星期二)

科目 : 华语

班级 : 3GH

时间 : 11:00-12:40

课题 : 十六,马说

层次 : 3.1a(i)层次一

预果 : 学生能赏学析古典文学和把文言文绎为白话文

活动 :

i) 简介作者,分析文体

ii) 朗读课文,讲解字词

iii) 导学生逐句翻译

iv) 引导学生口头翻译

v) 讨论,分析内容

vii) 订正,做练习

viii) 考名句精华

道德价值 : 尊重

教具 : 课文

思维技能 : 作出一般性的结论

反思 : 学生能理解课文内容

科目 : 华语

班级 : 2ABC

时间 : 2:35-3:10

课题 : 十七,秀丽的江山

层次 : 名句精华

预果 : 学生能赏析名句并理解含义

活动 : i) 简介作者,出处

ii) 引导学生说出名句的含义

iii)指名学生说出名句的含义

iv) 朗读名句

v) 做练习,订正

vi) 抄写名句

道德价值 : 爱国精神

教具 : 挂 图

思维技能 : 作出分类

反思 : 学生理解含义

Mata pelajaran : Pendidikan Seni Visual

Masa : 2:00-3:10

Kelas : Peralihan

Unit Pembelajaran :Asas Seni reka

Tajuk : Unsur seni ruang

Aktiviti : 1. Penerangan guru

a. Guru mengedarkan gambar dan menyuruh pelajar melukis gambar

Tersebut dan menyusun objek di tempat yang betul.

2. Aktiviti pelajar

a. palajar melukis gambar dengan menyusun objek tersebut pada

temoat yang tersebut.

b. Mewarna gambar yang dilukis.

Objektif Modul : Meneroka pelbagai unsur seni dan prinsip rekaan dalam asas

Seni reka.

Objektif pembelajaran dan pembelajaran : pelajar dapat menyatakan wujudnya

Pelbagai unsure seni reka dalam

Objek ciptaan manusia.

Keperluan ; kertas warna , kertas lukisan, pensel warna, contoh lukisan

Prosedur : 1. Menyatakan wujudkan pelbagai unsur seni dalam alam objek

Ciptaan manusia.

2. menyatakan wujudnya prinsip rekaan dalam alam dan objek

Buatan manusia.

Refleksi : guru menunjukkan beberapa contoh tempat letak objek mengikut perspektif yang sesuai.

日期 : 6.7.2011 (星期三)

科目 : 华语

班级 : 3ABC

时间 : 11:00-12:40

课题 : 十六,马说

层次 : 3.1a(i)层次一

预果 : 学生能赏学析古典文学和把文言文绎为白话文

活动 :

i) 简介作者,分析文体

ii) 朗读课文,讲解字词

iii) 导学生逐句翻译

iv) 引导学生口头翻译

v) 讨论,分析内容

vii) 订正,做练习

viii) 考名句精华

道德价值 : 尊重

教具 : 课文

思维技能 : 作出一般性的结论

反思 : 学生能理解课文内容

科目 : 华语

班级 : 2GH

时间 : 2:35-3:10

课题 : 十七,秀丽的江山

层次 : 名句精华

预果 : 学生能赏析名句并理解含义

活动 : i) 简介作者,出处

ii) 引导学生说出名句的含义

iii)指名学生说出名句的含义

iv) 朗读名句

v) 做练习,订正

vi) 抄写名句

道德价值 : 爱国精神

教具 : 挂 图

思维技能 : 作出分类

反思 : 学生理解含义

日期 : 7.7.2011 (星期四)

科目 : 华语

班级 : 2ABC

时间 : 11:30-12:40

课题 : 十七, 秀丽的江山

层次 : 3.1a(i)层次一

预果 : 学生能赏析新诗

活动 :

i) 简介作者,分析文体

ii) 朗读 唐诗

iii) 引导学生赏析唐诗

iv) 引导学生逐句翻译

v) 分析内容

vi) 分组 翻译

vii) 订正,做练习

道德价值 : 友爱 教具 : 课文

思维技能 : 作出一般性的结论 反思 : 学生能理解课文内容

科目 : 华语

班级 : 3GH, 3ABC

时间 : 2:35-3:10, 4:35-5:10

课题 : 作文

层次 : 完成故事

预果 : 加强学生的语文表达能力

活动 :

i) 审题

ii) 讨论内容

iii) 口头述叙

iv) 讨论开场白和结尾

v) 书写作文

道德价值 : 反省

思维技能 : 引发和产生概念

教具 : 范文

反思 : 学生能说出主要内容

日期 : 8.7.2011 (星期五)

科目 : 华语

班级 : 2GH

时间 : 12:30-1:40

课题 : 十七, 秀丽的江山

层次 : 3.1a(i)层次一

预果 : 学生能赏析新诗

活动 :

i) 简介作者,分析文体

ii) 朗读 唐诗

iii) 引导学生赏析唐诗

iv) 引导学生逐句翻译

v) 分析内容

vi) 分组 翻译

vii) 订正,做练习

道德价值 : 友爱 教具 : 课文

思维技能 : 作出一般性的结论 反思 : 学生能理解课文内容

Kelas : 1A

Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan

Masa ; 4:00-5:10

Tema 3 : Hidup Bermasyarakat

Unit 5 : Aktiviti 5E, 5F dan 5G

Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :

i.mengenal pasti kepentingan penglibatan warga sekolah dalam meningkatkan imej sekolah.

ii.memberi sumbangan dalam projek membaiki perabot sekolah.

iii.menunjukkan cara member sokongan moral kepada pasukan sekolah dalam sesuatu pertandingan.

Aktiviti :

i.perbincangan

ii.membuat latihan

iii.salin nota.

Nilai : hemah tinggi

ABM : buku teks

Refleksi : pelajar dapat menunjukkan semangat kerjasama dalam berbakti kepada sekolah.

1 comment:

youngatheart said...

RPH kemas kini tetapi mengapa rph untuk kelas peralihan pada 05.07.11 sama sahaja dengan pada 28.06.11, termasuk kesilapan ejaan/menaip pada 'Aktiviti pelajar' dan 'Objektif pembelajaran'? Refleksi juga sama. Untuk makluman dan tindakan cikgu, refleksi seharusnya menyatakan sejauhmana objektif p&p tercapai.

Terima kasih kerana berusaha menyediakan rph yang kemas kini. Teruskan usaha cikgu.

htchong