Friday, April 15, 2011

minggu ke-15 (2011)

MINGGU KE 15 (2011) CHIN SHWEE CHYANG (S.28191) Tarikh : 11.4.2011 (Isnin) Kelas : 1L, 1C Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan Masa ; 12:50-1:00, 4:35-5:45 Tema 1 : Pencapaian Kendiri Unit 1 : Identiti Diri- (aktiviti 2E-Membantu rakan menyelesaikan konflik) Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat : i.mengenal pasti punca dan akibat sesuatu konflik. ii.membantu rakan membuat keputusan wajar dalam menyelesaikan konflik yang dihadapi. iii.menghargai dan menghormati rakan dengan berkongsi masalah. Aktiviti : i.perbincangan ii.membuat latihan Nilai : hemah tinggi ABM : buku teks Refleksi : pelajar dapat membuat keputusan yang wajar dalam menyelesaikan Konflik yang dihadapi. 日期 : 12.4.2011 (星期二) 科目 : 华语 班级 : 3ABC 时间 : 11:00-12:40 课题 : - 层次 : 书法 预果 : 学生能掌握写书法的技巧活动 : i) 讲解笔画技巧 ii) 示范笔画技巧 iii) 学生学写 iv) 老师从旁指导道德价值 : 整洁 教具 : 字帖思维技能 : 按次序排列 反思 : 学生的书法有进步 科目 : 华语 班级 : 2ABC 时间 : 2:35-3:10 课题 : 九,买油翁层次 : 名句精华 预果 : 学生能赏析名句并理解含义活动 : i) 简介作者,出处 ii) 引导学生说出名句的含义 iii)指名学生说出名句的含义 iv) 朗读名句 v) 做练习,订正 vi) 抄写名句道德价值 : 谦虚 教具 : 挂 图思维技能 : 作出分类 反思 : 学生理解含义 Mata pelajaran : Pendidikan Seni Visual Masa : 3:25-4:35 Kelas : Peralihan Unit Pembelajaran :Asas Seni reka Tajuk : Unsur seni ruang Aktiviti : 1. Penerangan guru a. Guru menerangkan membuat teknik membuat lakaran objek yang ditunjukkan. 2. Aktiviti pelajar a. palajar membuat garisan pada dipilih dan pada kertas lukisan. Objektif Modul : Meneroka pelbagai unsure seni dan prinsip rekaan dalam asas Seni reka. Objektif pembelajaran dan pembelajaran : melukis Keperluan ; kertas warna , kertas lukisan, pensel warna Prosedur : 1. Menyatakan wujudkan pelbagai unsur seni dalam alam objek Ciptaan manusia. 2. menyatakan wujudnya prinsip rekaan dalam alam dan objek Buatan manusia. Refleksi : pelajar berusaha menghasilkanl gambar. 日期 : 13.4.2011 (星期三) 科目 : 华语 班级 : 3ABC 时间 : 11:00-12:40 课题 : - 层次 : 书法 预果 : 学生能掌握写书法的技巧活动 : i) 讲解笔画技巧 ii) 示范笔画技巧 iii) 学生学写 iv) 老师从旁指导道德价值 : 整洁 教具 : 字帖思维技能 : 按次序排列 反思 : 学生的书法有进步 科目 : 华语 班级 : 2GH 时间 : 2:35-3:10 课题 : 九,买油翁层次 : 名句精华 预果 : 学生能赏析名句并理解含义活动 : i) 简介作者,出处 ii) 引导学生说出名句的含义 iii)指名学生说出名句的含义 iv) 朗读名句 v) 做练习,订正 vi) 抄写名句道德价值 : 谦虚 教具 : 挂 图思维技能 : 作出分类 反思 : 学生理解含义 日期 : 14.4.2011 (星期四) 班级 : 2ABC 时间 : 11:30-12:40 课题 : 九,买油翁层次 : 3.2a(i)层次一 预果 : 学生能赏学析古典文学和把文言文绎为白话文活动 : i) 简介作者,分析文体 ii) 朗读课文 iii) 讨论,分析内容 iv) 引导学生逐句翻译 v) 口头翻译 vi) 分组翻译 vii) 订正,做练习道德价值 : 谦虚教具 : 课文思维技能 : 作出一般性的结论反思 : 学生能理解课文内容及把文言文及绎为白话文 科目 : 华语 班级 : 3GH, 3ABC 时间 : 2:35-3:10, 4:35-5:10 课题 : - 层次 : 摘录要点 预果 : 学生能正确地摘录要点 活动 : i) 复习摘录要点的及技巧 ii) 朗读短文 iii)分析,讨论要点 iv) 找出要点 v) 做练习 vi) 订正道德价值 : 自爱 教具 : 习题思维技能 : 鉴定资料的确实性 反思 : 大部分学生能摘录到要点 日期 : 15.4.2011 (星期五) 班级 : 2GH 时间 : 12:30-1:40 课题 : 九,买油翁层次 : 3.2a(i)层次一 预果 : 学生能赏学析古典文学和把文言文绎为白话文活动 : i) 简介作者,分析文体 ii) 朗读课文 iii) 讨论,分析内容 iv) 引导学生逐句翻译 v) 口头翻译 vi) 分组翻译 vii) 订正,做练习道德价值 : 谦虚教具 : 课文思维技能 : 作出一般性的结论反思 : 学生能理解课文内容及把文言文及绎为白话文 Kelas : 1A Matapelajaran : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan Masa ; 4:00-5:10 Tema 1 : Pencapaian Kendiri Unit 1 : Identiti Diri- (aktiviti 2E-Membantu rakan menyelesaikan konflik) Objektif : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat : i.mengenal pasti punca dan akibat sesuatu konflik. ii.membantu rakan membuat keputusan wajar dalam menyelesaikan konflik yang dihadapi. iii.menghargai dan menghormati rakan dengan berkongsi masalah. Aktiviti : i.perbincangan ii.membuat latihan Nilai : hemah tinggi ABM : buku teks Refleksi : pelajar dapat membuat keputusan yang wajar dalam menyelesaikan Konflik yang dihadapi.

1 comment:

Bujang Saili Sirat said...

RPH Minggu 14-15 dikemas kini. Sila trusklan usaha baik ini.